„Dijamant je večan“ (A Diamond is Forever) je najpoznatiji slogan na svetu i proglašen je sloganom XX veka (AdAge, 1999.godine)
ŠTA JE UOPŠTE DIJAMANT?
Dijamant je prirodni materijal najveće tvrdoće i termičke propustljivosti. U industriji se koristi za sečenje drugih materijala kao i za poliranje. Osim tehničkih mogućnosti, poznat je i po svojoj neverovatnoj lepoti i prelamanju svetlosti za koje bi mnogi rekli da je nešto najlepše na svetu.
Zbog toga što ga je gotovo nemoguće uništiti, smatra se večnim materijalom.
KRATKA ISTORIJA DIJAMANATA
Dijamanti su otkriveni u Indiji, u IV veku pre n.e. i u Evropu su stizali rutom zvanom Put svile. Put je bio dug, a iskopavanje sporo i teško, tako da su dijamanti imali cenu koju je samo plemstvo i pripadnici kraljevske porodice moglo da priušti. Iako su imali višestruku ulogu svima su nam najpoznatiji kao raskošni ukrasi na krunama vladara.
Do IXX veka jedino nalazište dijamanata je bilo u Indiji i bili su nepristupačni široj populaciji. Sa pronalaskom dijamanata u Južnoafričkoj Republici 1866. godine, cena dijamanata je znatno spuštena jer više nisu bili tako retki. Postali su dostupniji i samim tim poželjni široj narodnoj masi koja je sad htela da time kupi sebi kartu za više društvo.
Iskopavanje u Južnoarfričkoj Republici je u početku vršeno pojedinačno (svako za sebe), što je rezultiralo brojnim smrtnim ishodima. Do 1888. godine trajala je ova samoubilačka misija, a onda je jedna kompanija preuzela dominaciju i počela da se stara za sigurnost rudara. Ova kompanija se zvala De Beers Consolidated Mines, Ltd (skraćeno De Beers) i prisutna je i danas na tržištu.
Obzirom da je tržište bilo preplavljeno dijamantima, njihova vrednost je opala, a broj zainteresovanih kupaca se vremenom smanjivao jer dijamanti više nisu bili retka roba.
PRSTEN KAO SIMBOL POSVEĆENOSTI
Prsten je kod Rimljana predstavljao simbol posvećenosti, ali ne nužno partnerske (vereničke) već i prijateljske. Pozicija ovakvog prstena je bila na trećem prstu leve ruke – smatralo se da se tu nalazi vena koja vodi direktno do srca (odatle i simbolika).
Verenički prsten je postao zvaničan kada je papa Inoćentije III proglasio obaveznim period između veridbe i ceremonije venčanja. Tada je uvedena i razmena prstenja na venčanju kao obavezan ritual, a vlada je naložila da se sve ceremonije venčanja održavaju u crkvi. Prstenje sa draguljima je bilo dozvoljeno samo višoj klasi. Srednja i niža klasa je sebi i svojoj partnerki mogla da obezbedi samo skromnije verzije, bez dijamanata.
KAKO JE NASTAO NAJPOZNATIJI SLOGAN
Slogan nastao 1947. godine delo je Frensis Gereti – ambiciozne, genijalne žene koja sebe nije videla u ulozi domaćice iako su ostale žene tog doba najčešće imale samo tu ulogu.
Kao copywrighter u advertajzing agenciji N.W. Ayer počela je da radi 1943. i bila angažovana na klijentima koji su oglašavali proizvode za žene. Tako joj je dopao i klijent De Beers, ona ista kompanija koja se bavila iskopavanjem i distribucijom dijamanata iz Južnoafričke Republike.
Obzirom da je tržište bilo zasićeno dijamantima, trebalo je proširiti listu kupaca.
Frensis je naporno radila na ovoj kampanji i uveče, nakon celog dana rada kada je otišla na spavanje, setila se da nije napisala slogan. Na brzinu je naškrabala na papiriću: diamond is forever
Iza ovog slogana stajala je njena želja da žene budu bolje vrednovane.
Istraživanje koje je De Beers sproveo pokazalo je da većina amerikanaca smatra da su dijamanti luksuz za bogate. Njihovi pokloni ženama su bili mašine za veš i slično, a kupovinu vereničkog prstena su videli kao nepotreban trošak.
De Beers je imao zabranu poslovanja u SAD zbog monopola nad svetskom ponudom sirovih dijamanata, tako da nisu mogli da se oglašavaju, čak ni slike nakita nisu mogle da budu prikazane.
Sve ove prepreke revolucionarna Frensis je uspela da prevaziđe. Agencija je kupila dela francuskog umetnika Andre Derena i uz njegove slike stavila natpis DIAMOND IS FOREVER.
Najpoznatiji slogan na svetu je rođen!
Dijamant je večan kao i ljubav.
Sa slikom poznatog slikara, tekstom koji na poetičan način opisuje večnu ljubav i dijamantom koji je simbolizuje, postalo je neizbežno da muškarac koji ima ozbiljne namere devojku zaprosi dijamantskim prstenom.
Kampanja je imala instant uspeh, a u naredne dve godine prodaja u SAD se povećala za 55%.
Praksa kupovine dijamantskog prstena se ustalila u narednim godinama.
Tako je dijamant postao deo rituala veridbe, a veličina, oblik i skupocenost prstena – simbol prestiža.
Frensis je za kompaniju De Beers pisala slogane i tekstove narednih 25 godina, a slogan se koristi i danas. Ad Age je 1999. godine slogan „Diamod is forever“ proglasio sloganom XX veka!
Još jedan događaj je značajno doprineo popularizaciji dijamanata kao nakita. Izuzetno popularna glumica tog vremena Merilin Monro je u filmu „Muškarci više vole plavuše“ (Gentlemen Prefer Blondes) iz 1953. godine izvela numeru „Diamonds Are a Girl’s Best Friend“. Film je postao hit, danas već spada u klasike, a što se tiče pesme – da li ima nekog ko je nikad, baš nikad nije čuo?
„Diamonds Are a Girl’s Best Friend“
The French are glad to die for love
They delight in fighting duels
But I prefer a man who lives
And gives expensive jewels
A kiss on the hand
May be quite continental
But diamonds are a girl’s best friend
Izvori:
https://www.brilliance.com/education/diamonds/history